torsdag den 9. juli 2009

Bente Sorgenfrey om KAP

Eks-KAP'eren Bente Sorgenfrey interviewet af eks-KAP'eren Peter Øvig Knudsen:

»Men vi var også ekstreme: Jeg har selv gået til skydetræning en overgang. ... Mange af os var fascineret af modstandskampen under anden verdenskrig, vi havde læst tonsvis af bøger om den tid og lyttet til kloge, gamle mennesker.«

- Var det et individuelt initiativ hos dig at gå til skydetræning?
»Nej, det lå også i luften. Vi havde en forestilling om, at det var godt at kunne betjene et våben.«

- Men var det partiet, som arrangerede skydetræningen?
»Nej. Men vi var en gruppe folk fra partiet, som deltog sammen. Det foregik i en skydeklub, som var organiseret på en virksomhed.«

- Man kan sige, at det så var med god grund, hvis efterretningstjenesten holdt øje med partiet,for der stod 'væbnet revolution' i partiprogrammet

»Det gjorde der jo. Men selvom jeg gik til skydetræning, havde jeg svært ved at forestille mig, at en væbnet revolution nogensinde ville blive sat på dagsordenen i et land som Danmark. Men vi må have troet på den situation som en mulighed, så egentlig kunne partiet godt selv have organiseret skydetræning. Jeg ved ikke, om det er foregået i andre cirkler end dem, jeg har bevæget mig i.
Jeg ved, at de havde skydetræning i vores søsterparti i Norge ...«

Ingen kommentarer:

Send en kommentar